عوارض استمنا و استشها و فواید ترک آن

ایست استمنا
سلام خوش آمدید

صفحه 43

حتما بخونید :

بارها در راه ترک خود ارضایی شکست خوردم، چه کنم ؟ + راهکارهای عملی تقویت اراده :

 

این راهکارها که در ادامه به شما ارئه می شود تاکنون توانسته است تعداد زیادی از افراد را برای همیشه از شر این عادت مضر نجات دهد. لطفا آنها را به دقت مطالعه نمایید و همچنین با دقت به کار ببندید تا انشاءالله هر چه زودتر به هدفتان دست بیابید.

 

 

1. نخستین گام برای درمان این عادت ناپسند، این است که فرد باور داشته باشد که این مشکل درمان پذیر است. نورمن وینسنت پیل روان‌شناس آمریکایی چنین می‌گوید: «هرگز کلمه نمی‌شود را به کار نبرید؛ زیرا کاربرد آن یعنی قبول آن». بسیاری از کسانی که مدت های طولانی گرفتار خود ارضایی بوده اند، با توکل بر خدا و تلاش و جدیت خودشان توانسته اند این عادت زشت را کنار بگذارند. پس فرد مبتلا به هیچ عنوان نباید ناامید و مأیوس شود و دست از تلاش خودش بردارد.

 

2. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تدریجی بودن درمان‌ است. فردی که چند ماه و یا چند سال گرفتار این مشکل بوده، نباید از خودش انتظار داشته باشد که در عرض چند روز یا چند هفته بتواند این کار را ترک کند؛ همین که به تدریج بتواند از تعداد دفعات آن بکاهد، پیشرفت خوبی کرده است. کسی که به خود‌ارضایی عادت کرده باشد، برای درمانش نیاز به زمان دارد؛ درست مثل کسی که معتاد به مواد مخدر شده باشد. چنین شخصی نباید در درمان عجله کند و اگر بعد از مدتی دید هنوز مشکلش حل نشده، نباید ناامید گردد. 

 

3. برخی از روان‌شناسان، خود ارضایی را «مرض تنهایی» نام نهاده‌اند. این مطلب به خوبی نشان می‌دهد که تنهایی یکی از زمینه‌‌های ابتلای فرد به خود ارضایی است. پس نباید به هیچ عنوان تنها بماند. به هر طریق ممکن از تنهایی چه در خانه و چه در بقیه مکان ها فرار کند. چون معمولاً افراد در حضور دیگران دست به خودارضایی نمی‌زنند، پس بر فرد مبتلا لازم است که زمینه تنها بودن خودش را از بین ببرد و بدین وسیله گامی بلند در جهت درمان مشکل بردارد.

 

4. نکته دیگری که برای درمان این مشکل باید مورد توجه قرار گیرد، کنترل نگاه است. تصاویر و خیالاتی که به ذهن فرد می‌آید به سبب دیدن فیلم‌ها، عکس‌ها و تصاویری است که قبلا دیده است. اگر در گذشته خیلی به این مطلب پایبند نبوده‌، از همین الآن تصمیم جدی بگیرد که چشم و نگاهش را کنترل کند. برای خودش قانونی وضع کند که اگر به نامحرم نگاه شهوانی و غیرعادی کرد و یا فیلم و تصویری را دید، فلان تنبیه را برای خودش در نظر بگیرد. اگر چند وقت این برنامه را اجرا کند، می‌بیند که موفق خواهد شد.

 


5. همان طور که حواس ظاهری نقش مهمی در تحریک میل جنسی دارند، فکر و خیال پردازی نیز سهم بسزایی در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد. بعضی از افراد در کنترل حواس ظاهری خود موفقند؛ ولی کنترل فکر و خیال را خیلی جدی نمی‌گیرند و از همین‌جا ضربه می‌خورند. دائماً در خیال خود صحنه‌های غیر اخلاقی را تجسم می‌کنند و همین امر ممکن است آن‌ها را به سمت گناه سوق دهد. امام علی (ع) در این زمینه می‌فرماید:« هرکس زیاد به فکر گناهان باشد، عاقبت به سمت گناه کشیده می‌شود.»
قبل از بیان راهکارهاى عملى جهت کنترل افکار مزاحم توجهتان را به چند نکته جلب مى‏کنیم:
اولاً، کنترل چنین افکار مزاحم نیازمند تلاش مستمر و مداوم شماست و نباید پنداشت که با بیان یکى دو نکته همه چیز درست مى‏شود.
ثانیا خطور این گونه افکار مزاحم در ذهنتان که بدون اختیار به شما هجوم مى‏ آورند، گناه محسوب نمى‏شود. بنابراین نگران آن نباشید. اما جهت مقابله با چنین افکار مزاحم میتوانید از دستورالعملهاى زیر بهره‏ گیرید و امیدواریم به تدریج از شر آن رهایى یابید:
الف) از آنجا که معمولاً این افکار به هنگام بیکارى به سراغ فرد می آید، سعى کنید با یک برنامه‏ ریزى دقیق و حساب شده تمام اوقات شبانه ‏روزى خود را پر کنید و هیچ گاه بیکار نباشید. به مطالعه، نظافت اتاق، کمک به دوستان، ورزش و... مشغول باشید. و هر گاه بیکار شدید خود را به کارى مشغول سازید.
ب) مطمئن باشید و بدانید که وقتى به چیزى فکر مى‏کنید به این معنا نیست که آن کار را انجام خواهید داد مثلاً اگر در ذهن و قلبتان به فردى فحش مى‏دهید، به این معنا نیست که آن جمله و کلام زشت و فحش را به زبان جارى خواهید کرد. یعنى فکر کردن درباره موضوعى الزاما به فعل و انجام آن منتهى نمى‏شود. این مطلب را خودتان مى‏توانید در طول روز چندین بار مشاهده و لمس کنید و به آن باور کنید.
ج) در صورتى که به چنین افکارى اهمیت ندهید مطمئن باشید اگر تحمل کنید پس از چندى نهایتا آن را رها خواهید کرد.
د) هرگاه افکار مزاحم به سراغ شما آمد خود را مشغول کار دیگرى کنید و با ایجاد حواس‏پرتى از آن افکار مزاحم دورى کنید.
ه) هرگاه این افکار به سراغتان آمد و متوجه شدید، وسط افکار به خود بگویید: «بس است دیگر» و بدین وسیله رشته افکار مزاحم را قطع کرده و به سراغ مطلبى دیگر خواهید رفت.
در اینجا ذکر این نکته لازم است که غالبا افکار مشوش و آلوده از بازى‏هاى شیطان و وسوسه ‏هاى نفس است که هدف از آن سرگرم کردن انسان و باز داشتن او از توجه به عبادت خدا و انجام اعمال نیک است و انسان باید در برابر این نوع افکار و هجوم آن بى اعتنا باشد و با پرکردن فضاى قلب و سینه از یاد خداوند و ذکر او و تفکر در شگفتى‏هاى خلقت او، جایى خالى براى شیطنت شیطان در قلب خود باقى نگذارد.
کنترل افکار (خواطر) راه های متعددی دارد ولی نباید پنداشت که با اولین گام همه چیز درست می شود. بلکه کسی که می خواهد زمام افکار خویش را به کف گیرد باید با تمام توان به خودسازی بپردازد و با جدیت این راه را دنبال نموده تا تدریجا به هدف نزدیک گردد. خوب است، کسی که گرفتار خود‌ارضایی است همیشه موضوعاتی برای فکر کردن در ذهنش داشته باشد ، موضوعاتی علمی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و مذهبی و ... و هر زمان که افکار و تخیلات جنسی به ذهنش هجوم آوردند، با پرداختن به آن موضوعات خودش را از شر افکار و وسوسه‌های شیطانی نجات بخشد.

 

 

6. معمولاً کسانی که گرفتار خود ارضایی می شوند، اراده شان ضعیف می شود و همین مسأله آنها را در درمان با مشکل مواجه می سازد. البته قطعاً اراده آنها به طور کلی از بین نرفته است؛ نشانه‌اش هم این است که این کار را در جلوی دیگران انجام نمی‌دهند و یا این که گاهی اوقات برای مدتی کوتاه یا طولانی این عمل را ترک کرده‌اند. پس اراده‌شان به طور کلی از بین نرفته است. منتهی ممکن است کمی ضعیف شده باشد.

 

در اینجا به برخی از راهکارهای تقویت اراده اشاره می کنیم:

 ا) یکی از کارهای اساسی برای تقویت اراده، تلقین جملاتی است که به فرد نیرو و انرژی روانی می دهد. یعنی هر روز جملاتی که انرژی مثبت دارند در ذهنش مرور کند و حتی به زبان بیاورد. جملاتی مانند: « من اراده لازم برای انجام کارهایم را دارم» ، « هیچ چیز نمی تواند اراده ام را متزلزل کند» ، « اراده ام هر روز محکم تر می شود» ، « من باید موفق شوم؛ زیرا موفقیت از آن نیرومندان است» و ... . همچنین در کارهای سخت و دشوار هم تلقین را فراموش نکند.
ویکتور پوشه ـ روان شناس فرانسوی ـ در مورد خود ارضایی می گوید: افراد مبتلا به این عادت شوم، ‌هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: « من به خوبی قادرم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم». این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.
ب) برای تقویت اراده، باید از پراکنده کاری و آشفتگی در کارها پرهیز کند. کارهای متنوع و مختلف علاوه بر این که انرِِژی فرد را پراکنده می سازند، موجب به هم ریختگی فکری هم می شوند. پس تلاش کند به کارها و فعالیت هایش تمرکز و انسجام بخشد.
پ) سعی کند کارهایی را که بر عهده می گیرد، ناتمام رها نکند و آن ها را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهد. کارهای نیمه تمام باعث می شوند، فرد خودش را انسانی بی اراده و یا دارای ضعف اراده تصور کند و دیگر قدرت برعهده گرفتن فعالیت ها و مسؤولیت های مختلف را نداشته باشد. قبل از انجام هر کاری کمی دربارة آن کار و توانایی ها و استعدادهای خودش بیاندیشد و اگر توانایی اتمام آن کار را ندارد، از اول آن را بر عهده نگیرد.
ت) هرگز در کارها نا امید نشود و تا جایی که می تواند تلاش کند.
ث) هر روز صبح حداقل بیست دقیقه، به طور مرتب و در ساعتی معین ورزش کند.
ج) ترک گناه و مخالفت با وسوسه های شیطان، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده دارد. ویلیام جیمز روان شناس معروف آمریکایی چنین می گوید: « یک نه گفتن به یک عادت بد، موجب می شود شخص برای مدتی تجدید قوا کند و بدین وسیله ضعف اراده خود را به تدریج برطرف سازد.»
چ) مقید باشد هر روز تعدادی معین از آیات قرآن را تلاوت کرده و ترجمه آنها را هم بخواند.
ح) پس از تدبیر و مشورت از عواقب تصمیم‏های خود هراسناک نباشد و به خدا توکل کند و در تمام امور از او کمک بخواهد.
خ) باور کند همانند دیگر انسان‏ها از توانمندی‏های بسیار برخوردار است و از دیگران کمتر نیست. فراموش نکند نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیشتر است و نباید خود را دست کم بگیرد. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندی ها شکل می گیرد.
د) هر کاری را آسان تلقی کند؛ زیرا در برابر اراده پولادین انسان همه سختی‏ها آسان می‏گردد. به استقبال کارهای به ظاهر دشوار برود و به خود تلقین کند می‏تواند در این امور درست تصمیم بگیرد و افتخار موفقیت در انجام آن‏ها را به دست آورد.
ذ) مدتی برنامه ریزی و تصمیمات خود را با فردی ذی صلاح در میان بگذارد و از وی بخواهد مراقب باشد تا در او دودلی پیش نیاید. و همچنین اجرای تصمیماتش را به تأخیر نیاندازد.
ر) از خواب زیاد، پرخوری و دیگر اسباب تنبلی و سستی اراده بپرهیزد.
ز) با کسانی که روحیه و اراده ای قوی دارند دوست شود تا اراده او نیز قوی گردد.
ژ) تصمیمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خودش را به یاد آورد و توجّه کند که چون گذشته برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارد.
س) با تصمیم‏های آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توانمندی را در خویش پدید آورد و راه را برای تصمیم گیری در امور پیچیده و مشکل هموار سازد.
ش) از شکست خوردن نهراسد و بداند که شکست ها پلی هستند به سوی موفقیت و کامیابی.
ص) سرگذشت افراد سخت کوش و با اراده را مطالعه کند و از آنها درس بگیرد.

 

 

نکته مهمی رو هم از کتاب مشکلات جنسی جوانان تالیف آیت الله مکارم شیرازی براتون میذارم:

"و امّا این که بعضى مى گویند: «بارها تصمیم گرفته ایم و شکسته ایم» ما به این افراد صریحاً اعلام مى کنیم: شکستن تصمیم به معناى از بین رفتن همه آثار آن در وجود انسان نیست، همین تصمیم شکسته شده رسوباتى در اعماق دل و روح انسان باقى مى گذارد و زمینه را براى تصمیم نهایى بیش از گذشته، آماده مى سازد (دقت کنید).

 

اجازه بدهید مثالى براى شما بیان کنم:

 

بسیارى از اوقات انسان مى کوشد با پاى خود از کوهى بالا رود و یا با اتومبیل از یک سر بالایى تند بگذرد، دفعه اوّل و دوّم و گاهى دفعه دهم عقب گرد مى کند و نمى تواند، ولى آخرین بار موفق مى شود و از آن مى گذرد، این سخن به این معنا نیست که در دفعات اوّل هیچ کارى انجام نداده بلکه هر دفعه که براى عبور از این راه دشوار اقدام نموده و عقب رفته به طور ناخودآگاه یک مقدار آمادگى آموخته و ذخیره کرده و بالاخره در پایان پیروز شده است.

 

دانشمندان مى گویند براى حفظ یک قطعه شعر یا نثر ممکن است در نخستین بار 5 مرتبه تکرار آن لازم باشد، و پس از مدّتى ممکن است فراموش گردد امّا براى حفظ آن در دفعه آینده مسلّماً 5 مرتبه تکرار لازم نیست ممکن است سه مرتبه هم کافى باشد. یعنى رسوبات تصمیم ها و یادگیرى هاى گذشته همواره در روح انسان باقى مى ماند. مسائل مربوط به روان انسان همه از این قبیل است.

 

بنابراین اگر بارها هم تاکنون تصمیم گرفته اید و شکسته اید هم اکنون آماده یک تصمیم قاطع و جدّى و آهنین براى ترک هر نوع اعتیاد غلط شوید و تمام نیروهاى معنوى خود - مخصوصاً ایمان به خدا - را بسیج کنید و این گفتار پیشواى بزرگ ما حضرت على (علیه السلام) را فراموش نکنید آن جا که مى فرمود: «افراد با ایمان همچون کوه سرسخت و با استقامتند»."

 

7. شستن اندام بدن به خصوص اعضای تناسلی با آب سرد، برای خنثی نمودن تحریکات جنسی مؤثر است. هر وقت افکار جنسی به ذهن فرد آمد و تحریک شد، اگر می‌تواند با آب سرد دوش بگیرد و یا اعضای تناسلی‌اش را با آب سرد بشوید تا شهوتش تعدیل گردد. البته این کار در صورتی توصیه می‌شود که موجب بیماری و عوارض منفی در فرد نشود.

 

8. یکی دیگر از روش‌های درمانی، این است که فرد مبتلا، در فاصله زمانی که برای خودش در نظر می‌گیرد، اگر موفق به ترک این عمل شد خودش را تشویق کند و به خودش جایزه بدهد. ولی چنانچه در فاصلة مشخص شده باز هم مرتکب خود‌ارضایی شد، جریمه و تنبیهی برای خودش در نظر بگیرد. تشویق باید چیزی باشد که به فرد انگیزه بدهد و او را در تصمیمش استوار گرداند. همچنین تنبیه و جریمه باید قدرت بازدارندگی بالایی داشته باشد؛ به طوری که فرد هر وقت اراده کرد خود‌ارضایی کند، تلخی تنبیه و جریمه به ذهنش بیاید و همین امر مانعی در برابر خود‌ارضایی باشد. البته تنبیه و جریمه نباید به گونه‌ای باشد که فرد مبتلا از انجام آن ناتوان شود وکم کم از کارآیی بیفتد. نوع تشویق و جریمه هم برای افراد مختلف فرق می‌کند. هر فردی باید خودش جایزه و جریمه خودش را تعیین کند. به سخنان این جوان دقت کنید که عهد و پیمانی با خود بسته است و الآن حدوداً هشت سال از آن می‌گذرد و تاکنون نیز بدان پایبند بوده‌ است: هرگاه در مبارزه با عمل خودارضایی شکست خوردم بر من واجب است که هفت روز روزه بگیرم. سه روز آن باید بلافاصله پس از شکست و پشت سر هم باشد و چهار روز دیگر در طی یک ماه پس از روز شکست به جا آورده شود. این جریمه‌ای که برای خودم گذاشته‌ام بسیار کمکم کرده است.»

 

9. استفاده از گیاه سداب . خاصیت اصلی گیاه سداب کم کردن فشار شهوت می باشد و می توان روزی یک فنجان از دم کرده آن را برای کاهش شهوت نوشید؛ البته باید توجه داشت که مصرف زیاد سداب سمی است و باید پرهیز شود. همچنین باید توجه داشت که فشار خون را پایین می آورد و ترشح صفرا را نیز افزایش می دهد.

 

10. یکی از راهکارهای اساسی برای درمان این مشکل، ازدواج است. ازدواج به طور ریشه ای و اساسی این مشکل را برطرف می کند. شاید الآن سن و شرایط ازدواج را نداشته باشید؛ ولی باید در فکر ازدواج باشید و در اولین زمان ممکن که شرایط شما اجازه می‌دهد، حتماً به این کار اقدام کنید.

 

 

در اینجا به برخی دیگر از نکات درمان خود ارضایی اشاره میشود:

1. فرد مبتلا سعى کند به هنگام خواب شکمش بیش از حد معمول پر نباشد.

2. از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى‏هاى جنسى و تحریک‏ کننده جدا پرهیز کند.
3. از خوردن مواد غذایى که محرک است مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم ‏مرغ، گوشت قرمز، غذاهاى پرچرب، حتى ‏المقدور اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا کند.
4. قبل از خواب حتما مثانه خود را تخلیه نماید.
5. از نوشیدن افراط ‏گونه آب و مایعات پرهیز کند (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).
6. هیچ‏گاه بدن عریان خود را در آینه نگاه نکند.
7. از دست‏ورزى اندام جنسى خود اجتناب کند و در هیچ شرایطى دست‏ورزى نکند.
8. هرگز به رو نخوابد. هنگام خواب سر و دست ها از زیر پتو ولحاف بیرون باشد.
9. به منظور تخلیه انرژى زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کند.
10. هیچ‏گاه بیکار نباشد، براى اوقات فراغت خود برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش, عبادت و... پر کند.
11. هفته ‏اى یکى دو روز روزه مستحبى بگیرد و اگر توان آن را ندارد و یا شرایط روزه‌گرفتن مهیا نیست حداقل میزان صرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش و تعداد دفعات غذا را کاهش دهد و به حداقل خوراک اکتفا کند.
12. با نامحرم رفتار متکبرانه داشته باشد و از سخنان ملایمت‏ آمیز با آنها خوددارى کرده واز نرمى در کلام با آنها اجتناب ورزد.
13. هیچ‏گاه با نامحرم و جنس مخالف در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقى نماند، حتى براى آموزش و...
14. قرآن زیاد بخواند و درباره معانى آیات آن فکر کند.
15. به آسیب ها و عوارضی که ممکن است بر اثر خود ارضایی گریبان گیرش شود فکر کند.

نکته پایانی: مطمئن باشید که در صورت توبه (ولو اگر بارها و بارها توبه خود را شکسته اید)، توبه شما مورد قبول و گناهان شما بخشیده می شود.

مدتی با دقت به این دستورات عمل کنید تا شاهد نتایج شیرینش باشید. 

 

منبع : جواد ترکاشوند / moshavereh.porsemani.ir (با اندکی دخل و تصرف)

 

 

وقتی دیگه کاملا رها بشی از خود ارضایی اونوقت لذت واقعی زندگی رو خواهی چشید . هزار بار هم اگر شکست خوردی باز نا امید نشو که نا امیدی بزرگترین گناه هست . کاری نداشته باش که چند وقت و چند بار این کار رو انجام دادی . هیچ وقت برای شروع دیر نیست . همین الان توکل کن به خدا و ازش بخواه که خودش کمکت کنه . نماز رو حتما بخون که خیلی کمک میکنه بهت . از ائمه علیهم السلام هم حتما کمک بگیر . حتی اگر به این چیزها هم اعتقاد نداری باز نماز رو بخون و از ائمه کمک بگیر . کارت خیلی جلو میفته . خودت تاثیراتش رو به وضوح خواهی دید . از هر چیز تحریک کننده ای هم کاملا فاصله بگیر . هیچ کسی تو این دنیا نیست که نتونه خودارضایی رو ترک کنه . تو هم میتونی و هیچ چیزی از دیگران کمتر نداری . همون خدایی که شهوت رو در وجود انسان قرار داده از اونطرف راههای مهار درستش رو هم در اختیارش قرار داده . اوایل ترک شاید کمی سخت باشه ولی بعدش میفتی رو غلتک . 

 

 

دستهای بزرگ خدا آماده گرفتن دستهای ماست . فقط کافیه دستت رو دراز کنی . 

 

یا علی

 

نظر خودتون رو حتما بیان کنید .

 

حتما حتما بخونید : فواید بیشمار ترک خود ارضایی (صفحه 1)

حتما بخونید : قدم به قدم تا ترک خود ارضایی (صفحه 22)

حتما بخونید : راه های تجربه شده و بسیار موثر برای ترک خودارضایی (صفحه 94)

حتما بخونید : ترک تدریجی خودارضایی (صفحه 92)

حتما بخونید : 13 نکته بسیار مهم درباره ترک خودارضایی (صفحه 33)

حتما بخونید : مراحل نه گانه ترک خودارضایی (صفحه 80)

حتما بخونید : سه نکته اصلی که اگر رعایتشون بکنی برای همیشه از خودارضایی رها میشی (صفحه 129)

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
عوارض استمنا و استشها و فواید ترک آن

نام وبلاگ: ایست استمنا

من علی هستم، دوست تو و مدیر و نویسنده این وبلاگ. یکی مثل خودت که قبلا گرفتار این نکبت بوده و الان سالهاست که ترک کرده.

خود ارضایی روح و جسم انسان رو به معنای واقعی کلمه له میکنه و این چیزی هست که من میخوام بدونی. چیزی که خودم به عینه تجربش کردم. و میخوام بدونی که با ترک خود ارضایی چه چیزهایی رو به دست خواهی اورد.

نظراتت رو حتما بیان کن. نظرات و تجارب تو حتما به دیگران و حتی خودت کمک خواهد کرد ان شاءالله.
بخش نظرات از 1399/7/3 در تمام صفحات وبلاگ فعاله. بنده هم همه نظرات رو میخونم و در حد توانم در جواب سوالات نظرم رو عرض میکنم ان شاءالله.
در ضمن برای ارسال نظر فقط متن پیام کافیه و هیچ مشخصات و ایمیل و سایتی نمیخواد ارسال کنی.

آخرین نظرات
پیوندها